Korszerű pedagógiai módszerek
alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása („Álmodjuk újra az iskolát!
Korszerű Iskolai Közösségi Programok alkalmazása a Győri Tankerületben”)
(EFOP-3.3.5-17-2017-00035)
A program célja a köznevelés minőségi fejlesztése nem-formális és informális tanulási
módszerek kísérleti megvalósításán keresztül, hangsúlyt fektetve az élményalapú
tanulás módszertani megalapozására, a tanulás közösségi élménnyé formálására.
A konstrukció célja olyan tematikus napközi és tematikus bentlakásos
programok megvalósítása, amelyek a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott
célokhoz, feladatokhoz igazodnak, középpontjában a tanulók tudásának,
készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása, a személyiség
fejlődéséhez szükséges megfelelő feltételek biztosítása áll, figyelembe véve,
hogy a nevelés és az oktatás színtere nemcsak az iskola lehet. A foglalkozások
keretében lehetőség nyílik olyan tanulási módokra és szervezési megoldásokra,
amelyek előmozdítják a tanulás belső motivációinak, önszabályozó
mechanizmusainak fejlesztését, az osztályközösségek megerősödését.
A kísérleti program célja, hogy egy újfajta, nem formális és informális
program tartalmi és koncepcionális kereteit tesztelje a korosztályos és
speciális célcsoportok igényei szerint is reprezentatív mintacsoporton
Magyarország kevésbé fejlett régióban található intézmények 1-7. évfolyamos tanulóinak
bevonásával.
Szakmai megvalósítása
Bentlakásos
és napközis tematikus tanulási alkalmak megszervezése és megvalósítása. A
lebonyolítás időszaka 2018. és 2019. év júniusának 3-4. hete, azaz összesen
kötelezően a megjelölt négy hét.
Folyamatos
együttműködés az EFOP-3.2.15-VEKOP-17 kedvezményezettjével, különös tekintettel
az alábbiakra:
Ø a
kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó szolgáltatások, támogató
rendszerek és kifejlesztett tartalmak, eszközök, kiadványok tesztelése;
Ø a
kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó szakmai rendezvények
hatékonyságának értékelése;
Ø szálláshely-
és programszolgáltató szektor fejlesztésére kialakított minősítési rendszer és
kapcsolódó felkészítés eredményességének visszacsatolása;
Az
ujhelyis célcsoport bemutatása
A célcsoport
kiválasztásakor figyelembe vettük, hogy mekkora lehet azon tanulóink száma,
akik mozgósíthatóak június utolsó két hetében. Tanulóink nagy részére jellemző
- a társadalmi környezetből adódóan - , hogy számukra ekkor már elindul a
nyaralási szezon, illetve magánúton mennek valamely táborba. Az elmúlt években
minden tavasszal próbálkoztunk nyári táborokat szervezni, de érdeklődés
hiányában ez nem sikerült, nem jött össze megfelelő létszám. Minden évben
felmérjük a napközis igényeket is, de maximum 1-5 tanuló szokta jelezni
igényét. Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy van a tanulóinknak bizonyos
rétege, akiknek szükségük lenne egy változatos programot kínáló lehetőségre,
amivel kitolható lenne a tanév. Könnyebbség lenne a szülőknek, mert nem kellene
felügyeletről gondoskodni, és könnyebbség lenne a gyermeknek, mert ugyan a
megszokott környezetben, de egy tartalmas, érdekes elfoglaltságot jelentő
programot kaphatnának.
A közvetlen
célcsoport tanulóink 61,5%-a, 238
tanuló, akik konkrétan részt vesznek a programokon. Mivel teljes
osztályközösségekben nem tudunk gondolkodni, évfolyamszinten terveztünk, olyan
létszámokkal, amelyet véleményünk szerint be tudunk vonzani ebben az időszakban
is.
Az előkészítő
időszak tevékenységei nyilván eljutnak azon tanulóinkhoz is, akik nem vesznek
részt közvetlenül a megvalósításban, sőt ha a projekt megengedi, mint segítők
bekapcsolódhatnak a szervezésbe, és mint ilyen, információs források lehetnek.
A
szakmai megvalósulás folyamata iskolánkban
A művészeti
nevelést választottuk az egyik témakörként, mivel iskolánkban
lassan 20 éve oktatunk balettet, ill. színpadi táncokat. Tanulóink a helyi
amatőr színtársulattal karöltve több nagyszabású produkcióban vettek részt.
Partnerkapcsolatban állunk a Theatrum ad Flexum színtársulattal, a Lajta
Néptánc Egyesülettel, az Okay Dance diszkótáncosaival is, és őket reményeink
szerint be tudjuk vonni a programokba. A személyiség és közösségfejlesztés
egyik fontos területe a művészeti nevelés, amely hangsúlyos szerepet kap az
iskolában. A tánctáborok mindig sok gyereket vonzottak, tapasztalataikat szeretnénk
hasznosítani. A kórusunk nagyon tevékeny, a város társadalmi életében jelentős
szerepet vállal, évenkénti fellépéseivel, és a táncosokkal, színjátszókkal
együtt több közös produkciójuk is volt. Szeretnénk kedvet csinálni, hogy minél
többen éljenek a fenti lehetőségekkel, és próbálják ki magukat valamely
művészeti ágban.
A másik terület a sport,
egészségre nevelés. Az előző két évben a TÁMOP
6.1.2. pályázat kapcsán sok tanulót sikerült megmozgatni a komplex mozgás- és
egészségfejlesztést célzó programokkal. Jelenleg a fenntarthatósági időszakban
vagyunk, és úgy érezzük, hogy szervesen kapcsolódhatnának a pályázatok, a
témamodul útján. Több sportegyesülettel állunk kapcsolatban tanulóink révén, s
a sportegyesületek szakembereinek bevonásával népszerűsíthetnénk a különböző
sportágakat.
A pályázat
megvalósításakor elsősorban azok a tanulók kerülnek bevonásra, akik kedvet
éreznek a kiválasztott szakterületeken való tevékenységekhez, illetve ahol
segíthetünk a szabadidő hasznos eltöltésében.
Az önkénteseket a
fent említett szervezetek, illetve a szülők köréből vonjuk be. A közösségi
szolgálatos tanulókat azokból a középfokú intézményekből, amelyekkel
együttműködési megállapodást kötöttünk e céllal.
„Komplex
intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok
megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben, valamint
szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési
alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával.” (TÁMOP-6.1.2.A-14/1)
A 2014. augusztus 28-án elindult
Teljes körű Iskolai Egészségfejlesztés (TIE) projektet az Nemzeti
Egészségfejlesztési Intézet (NEFI) és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
(KLIK) konzorciuma valósítja meg. A projekt célja a megfelelő egészségtudatos
szemléletmód kialakítása, a gyermekek, tanulók (mindennapos)
egészségfejlesztéssel összefüggő készségeinek, ismereteinek bővítése, és ezek
viselkedésbe történő beépítése, főként közösségépítő, egészségfejlesztési és
testmozgás programok segítségével. A TIE
keretében az NEFI munkatársai és más szakértők olyan 10 darab,
egészségfejlesztési programelemekhez kapcsolódó szakmai ajánlásokat („EPSZA”)
hoztak létre, amelyek biztos, szakszerű háttért és segítséget nyújtanak az
iskoláskorú gyerekek egészségtudatosabb szemléletmódjának kialakításához, a
projekt céljainak eléréséhez. A 10 db EPSZA magában foglalja az „Egészséges
élelmiszerek megismerése és elkészítésük változatos módjai”, az „Ivóvíz
fogyasztásának népszerűsítése”, a „Megfelelő test- és száj-higiénés szokások
kialakítása”, a „Sérülés megelőzés”, illetve a „Egészségfejlesztési célú
kommunikációs események szervezése” témákat.
További TIE 3 db tanórán kívüli,
mindennapos testmozgással összefüggő programelem valósul meg, amelyek közül a
„Spuri a suliba-kincsesláda”, „Lépéselőnyben” a kötelező tanórai foglalkozások
utáni szabadidőben, illetőleg a délutáni tanítási időszakban lebonyolítható,
szabadidősport jellegű programok megvalósítására koncentrál. Végezetül a
„Sportos iskolai rendezvény”, amely egy rendszeresen visszatérő,
hagyományteremtő jelleggel szervezett, a tevékenységek változatosságára
építkező iskolai esemény.
A
Hétpróba elnevezésű programsorozatban lehetőség nyílik többféle sportág és mozgásforma
kipróbálására, a mozgás örömének felfedezésére. A próbák összeállítása során
ezért kiemelt szempont, hogy a gyerekek versenyhelyzet nélkül, a kudarcélmények
elkerülésével vehessenek részt a programokon.
A Hétpróbák elemei
-
Maraton
próba (ügyesség, állóképesség)
-
Búvár
Kund próba (ügyesség, víz)
-
Kinizsi
erőpróba (hagyományteremtő sportok)
-
Szent
László próba (ügyesség, csapatsport)
-
Bartók
Béla próba (tánc)
-
„Egyem,
vagy ne egyem” próba (egészséges táplálkozás)
-
„Hogyan
mondjam el Neked?” próba (interaktív kommunikáció).
vvvvvvvvv
A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai
infrastruktúra fejlesztése (TIOP-1.1.1)
A támogatás célja és háttere
A
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program 1. számú prioritása az oktatási
infrastruktúra fejlesztését támogatja. A
prioritás egyik kiemelt célja az iskolarendszerű oktatás informatikai
fejlesztése, az ún.„Intelligens iskola” létrehozása, amely elsősorban az
informatikai infrastruktúra fejlesztésére koncentrál. Az „Intelligens iskola” program nemcsak az
informatikai készségek, hanem – a többi közismereti tárgyba beépülő
Infokommunikációs Technológia (továbbiakban: IKT) – támogatású pedagógiai
módszertan által – a többi kulcskompetencia fejlesztéséhez szükséges
infrastruktúrát is jelentős részben biztosítja. A fejlesztés így minden
közoktatási intézmény (kivéve óvodák) számára egységes alapinformatikai
infrastruktúrát biztosít, mely nélkülözhetetlen feltétele a kompetenciaalapú
oktatás elterjesztésének és hozzájárul a területi különbségek mérsékléséhez és
kiegyenlítéséhez.
Az
informatikai eszközök beszerzésének pályáztatása két körben valósult meg, a
második pályázati kiírás 2009-2013 között jelent meg.
Részcélok
A
TIOP 1.1.1 támogatás közvetlen célja
az élethosszig tartó tanulás kulcskompetenciáinak fejlesztéséhez szükséges,
egyenlő hozzáférést biztosító IKT infrastruktúra megteremtése Magyarországon
(kivéve a Közép-Magyarország Régiót):
- A közoktatási intézmények (kivéve óvodák) számítógép
állományának korszerűsítése a pedagógiai, mérés-értékelési, valamint
adminisztrációs feladatok igényeinek megfelelő infrastruktúra kialakítása
érdekében, (iskolai munkaállomások számának növelése – 10 tanuló/PC – 36 munkaállomás)
- Tantermek 40%-ának ellátása Internet hozzáférési
képességgel rendelkező interaktív prezentációs eszközökkel (7 tantermi csomag =
interaktív tábla + projektor + számítógép)
- A közoktatási intézmények
(kivéve óvodák) legalább
20%-a esetében web-alapú szolgáltatások kialakításához
szükséges infrastruktúra támogatása (Alkalmazás szerver csomag = szerver + tűzfal + szünetmentes
tápegység + alkalmazásszintű
szerver-szoftver - központi
levelezés, fájl-szerver, alapoperációs
rendszer, központi portál, dokumentumtár stb.)
- Mérés-értékelési programok futtatásának lehetővé tétele a
szükséges eszközpark biztosításával (Szavazó csomag = 1 csomag maximálisan 30
db egységet tartalmaz.)
- A sajátos nevelési igényű tanulók – különösen a gyengén
látók, hallássérültek, mozgássérültek, tanulási nehézséggel küzdők – integrált
oktatását segítő speciális IKT eszközök biztosítása.
- Tanulói laptop program a TÁMOP 3.1.4. pályázathoz
kapcsolódóan (149 tanulói laptop, töltőszekrénnyel + 7 tanári laptop)
vvvvvvvvv
Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúrafejlesztése (TIOP
– 1.2.3/11/1- 2012-0210 – „Tudásdepó Expressz” (2011)
A
pályázat célja: „A közoktatás támogatása érdekében megteremtse az
infrastrukturális feltételeket a könyvtárak együttműködésén alapuló
szolgáltatások fejlesztéséhez, a könyvtárakban őrzött dokumentumokhoz és
információvagyonhoz történő, helytől független, egyenlő esélyű hozzáféréshez.
Erősítse a könyvtárak oktatási-képzési szerepét a könyvtárak együttműködésén
alapuló, korszerű IKT infrastruktúra-fejlesztéssel.”
Az
elnyert támogatás segítségével több fejlesztés is megvalósult a könyvtárban. Új
könyvtárosi munkaállomást állítottunk be, amelynek segítségével gyorsult a
könyvtárosi adminisztratív munka, a feltelepített szoftverek gyorsabbá teszik
az információhoz való hozzáférést. A három új felhasználói számítógép
segítségével tanulóinknak lehetősége van a gyorsabb informálódáshoz, a
szabadidő hasznos eltöltéséhez. A hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását
segíti a fejlesztő teremben elhelyezett számítógép, amelyen a vakok és gyengén
látók számára készült program elősegíti az esélyegyenlőség megvalósulását.
Könyvtárunk a pályázat segítségével egy projektorral és egy korszerű
nyomtatóval is gyarapodott. A beszerzett hordozható számítógép lehetővé teszi a
digitális táblával felszerelt tantermeinkben a könyvtárhasználati információk,
katalógushasználati, információszerzési ismeretek helytől független oktatását,
a könyvtári rendszerek megismertetését diákjainkkal.
vvvvvvvvv
Sulirajongó
vvvvvvvvv
Comenius Projekt (2008-2010)
EURÓPAI GYEREKEK AZ ERŐSZAK ELLEN
A projekt elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet a világban uralkodó erőszak visszaszorítására. Célja továbbá, hogy a partneriskolák számára viselkedésnormákat, különböző hasznos technikákat dolgozzon ki az iskolai erőszak leküzdésére. Olyan tevékenységeket, szabadidős elfoglaltságokat tegyen lehetővé, amelyek a negatív érzelmek felülvizsgálatával, elhárításával segítenek a másik ember iránti tisztelet, nagyrabecsülés, bizalom kialakításában. Fontos gondolatok a másság elfogadása, a kommunikáció, önmagunk kritikus szemlélete. Mindezek megvalósításához szükségesek olyan szerepjátékok, szituációs gyakorlatok, sporttevékenységek, aktivitások, amelyek erősítik az összetartozás érzését és örömet jelentenek tanulóinknak a közös tevékenységekben.
A projekt egyik mottója: "inkább együtt, mint külön", s ami a lényeg, hogy a közös kreatív aktivitások, tevékenységek segítenek a konfliktushelyzetek megoldásában, a felhalmozódott felesleges energia levezetésében.
Fontos számunkra, hogy a különböző országok tanárai és tanulói kicseréljék játékaikat és pozitív tapasztalataikat. Ehhez természetesen hozzátartozik a rendszeres kapcsolattartás telefonon, e-mailben és koordináló találkozókon.
Comenius Pojekt (2008-2010) Letöltés
vvvvvvvvv
Comenius Projekt (2003-2006)
SOCRATES COMENIUS
Iskolánk 2003-ban létesített kapcsolatot egy lengyel, egy német és egy görög iskolával. Közösen vettünk részt a COMENIUS iskolai együttműködések programban.
Mottónk:
„Ich bin anders und doch wie du - ein Mensch”
„Más vagyok, - mégis mint Te - EMBER”
A program koordinátora a német partner, munkanyelve a német. A program fő célja, hogy a tanulók sokféle tevékenység keretében ismerjék meg egymás népeinek hagyományait, szokásait, mentalitását s ezeken keresztül nyitottabban közeledjenek más népek kultúrája felé is. A hat félév során azonos feladatokat oldottunk meg és cseréltük ki a produktumokat. Félévekre bontva: illusztrált fali naptárat, mesejáték feldolgozást, játékgyűjtést és annak eljátszását, szakácskönyvet, útikönyvet készítettünk. Főleg az alsó tagozatos tanulóknak szólt a meghívás, de ötödik, hatodik osztályosok is részt vettek a programban. A koordináló találkozókon megbeszéltük a teendőket, értékeltük az eredményeket, kijelöltük az új feladatokat s minden partner a saját iskolájában valósította meg azt. Az alábbi képek a projektmunkáról és eredményeiről szólnak.
Az első projektmegbeszélés az Ujhelyi iskolában 2002 őszén - Naptárkészítés
Találkozó Magdeburgban 2003 tavaszán - Naptárkísérő előkészítése
Játékos vetélkedő Magdeburgban
Készül a „projektlecsó” Borbély Renáta, Szűcs Renáta, Szalai Tamás, Lukácsi Laura, Rákóczy Katalin - az 5. a osztály
2004. november ATHÉN - koordináló találkozó
A gyűjtött s cserélt játékokat eljátszottuk.
Játékgyűjtemény készítése - A közös borítólapot mi készítettük (Tóth Otília munkája)
A készülő útikönyvhöz bejárták a tanulók a helyszíneket.
Az útikalauz borítója 2005-2006
Lengyelországi projekttalálkozó 2006-ban
A lengyel gyerekek bemutatkozása - természetesen bemutatásra került a paprika és városunk címere
A COMENIUS projekt záró kiállítása a Flesch Károly Kulturális Központban
Dolgozunk a következő projekt előkészítésén. 2007. október